A A A

חיים של אחרים


מאת: הילה אהרוני, מתוך סמינר בקורס קולנוע, בצלאל 2008.

 

הסרט "חיים של אחרים" מתרחש בשנת 1984, בחירה מודעת, ככל הנראה, שמרמזת על ספרו של ג'ורג' אורוול בו מתוארת חברה עתידית, אפלה, בה כל אדם נצפה ללא הרף על ידי "משטרת המחשבות"- שיכולה לזהות אי נאמנות כבר בשלב המחשבה.


הצילום בסרט "חיים של אחרים" מדגיש את הקלאסטרופוביה הזאת כמו גן את הניכור, הזרות, ואת חייהם האפורים של רוב הגיבורים – המצלמה נעה כמעט באדישות כשהיא צופה, כמו סוכן שטאזי אטום, בזוועות המשטר. המזרח מתאפיין בגוונים של אפור וירוק, כאילו צבעים כשלעצמם היו אסורים על ידי המשטר.1


"חיים של אחרים" חושף בפנינו את החיים במזרח גרמני הלפני נפילת החומה ואת המתרחש בתוך השטאזי. קצין שטאזי מתמנה, בהוראת שר התרבות, לעקוב אחר המחזאי גיאורג דריימן. על אף שלכאורה מדובר באזרח נאמן לכל הדעות אנשי השטאזי לא מסרבים לפקודה ומתקינים בביתו של דריימן וזוגתו, השחקנית כריסטה מריה, אינספור מיקרופונים לציטוט.


מאותו רגע משתנים חייהם של כולם. קצין השטאזי המאופק והבודד מאזין ל"חיים האחרים" שנמצאים מעבר לרחוב ונחשף כך לתהליכי היצירה של האומן ולחיי הבוהמה המזרח-גרמניים. אט אט הוא נקשר לבני הזוג, ובמיוחד לדריימן, שאכן מתגלה, למרות היותו איש תאטרון מוצלח ומוערך, כנאמן למשטר.
ויסלר, קצין השטאזי, מתחיל לפקפק בסיבת המעקב ובמהרה מגלה ששר התרבות מעוניין להפטר מדריימן באופן אישי ולאו דווקא אידיאולוגי כיוון שהוא חושק בכריסטה-מריה וזו לא נענית לו.

 

הוא נסחף אל חייהם של הזוג, גישתו מתחממת והוא מתחיל לחפות על פשעים הולכים וגדלים נגד המשטר. במקביל, גם אצל דריימן משתנים דברים. בעקבות התאבדותו של חבר קרוב ששמו נמצא כבר עשר שנים ב"רשימה השחורה" (עובדה המונעת ממנו לעסוק במקצועו-בימוי תיאטרון) הוא מתחיל לבחון את הנחות היסוד שלו. כריטה-מריה, שמפחדת לאבד את מעמדה כשחקנית הידועה ביותר במזרח-גרמניה, נשברת ומלשינה לבסוף על בן זוגה.


שינויים אילו מובילים לבסוף לסצנת השיא של הסרט בה חוקר ויסלר את כריסטה מריה וזו נשברת ומגלה היכן מכונת הכתיבה הסודית של דריימן. לפני שיגיעו לשם השוטרים, ממהר ויסלר לדירת הזוג ומוציא את מכונת הכתיבה המפלילה. כעת, מגיעים לשם דריימן וכריסטה-מריה ואחריהם, אנשי השטאזי. דריימן מביט בכריסטה-מריה כשקצין השטאזי חושף את המחבוא של מכונת הכתיבה. רגע לפני הגילוי שהמכונה איננה שם, כריסטה-מריה רצה החוצה ונדרסת, בכוונת תחילה, על ידי משאית נוסעת. הראשון שמוצא אותה הוא ויסלר שמחכה בחוץ.


ארבע שנים אחר כך, ויסלר איבד את משרתו והוא כעת פקיד דאר. בתשעה בנובמבר, 1989 נופלת חומת ברלין ודריימן, שנותר מחזאי מצליח, הולך לספריית השטאזי ומוצא, להפתעתו, את התיקים הרבים אודותיו. כך הוא מגלה שויסלר, המסומן בדוחות בשם קוד, חיפה עליו לאורך כל הדרך ואילו כריסטה-מריה הפכה למודיעה של השטאזי. בסצנה האחרונה של הסרט נראה ויסלר נכנס לחנות ספרים לעיין בספרו רב המכר של דריימן "סונטה לאיש הגון. הוא מגלה להפתעתו (ולקטרזיס הצופים) שהספר מוקדש לו עצמו.


הסרט זכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר 2006.

  • האומנות ככלי לחולל שינוי

    הבמאי, פלוריאן הנקל פון דונרסמארק, שנולד 1973 במערב גרמניה, מספר באתר הסרט, על התרשמויותיו כילד מהחיים במזרח גרמניה


 
מאמריו © כל הזכויות שמורות • צרו קשר